Skip to content Skip to footer

Monitoring wizyjny w kontekście RODO. Co wolno, a czego nie?

Monitoring wizyjny jest skutecznym i bardzo często wykorzystywanym sposobem zabezpieczenia domów czy przedsiębiorstw. System składa się z kamer, które umożliwiają zdalny podgląd na osobistym urządzeniu mobilnym w dowolnym momencie. Z uwagi na wygodę oraz skuteczność zastosowania cieszy się on dużą popularnością nie tylko w domach, ale również na ulicach, w centrach handlowych, hipermarketach czy wielu firmach. Jednak wraz z pojawieniem się w Polsce zmian w przepisach wynikających z wprowadzenia RODO wiele osób prywatnych i przedsiębiorstw, które korzystają z monitoringu wizyjnego, zaczęło zastanawiać się nad jego legalnością. Jakie działania są dozwolone po wprowadzeniu RODO?

Czy nagranie z kamery wizyjnej to dane osobowe? 

Jednym z podstawowych pytań, na które odpowiedzi szukały przedsiębiorstwa i osoby prywatne, korzystające z monitoringu wizyjnego (który często uzupełniony jest o systemy alarmowe) jest to, czy nagrania, które z nich pochodzą, zaliczyć możemy do danych osobowych. Okazuje się, że dane osobowe oprócz formy słownej, mogą mieć również formę graficzną. Istotne jest również to, że osoba bądź firma, która korzysta z monitoringu wizyjnego, może rejestrować jedynie obraz, zabroniona jest natomiast rejestracja dźwięku, do którego mają prawo jedynie służby specjalne i porządkowe. Wykorzystując kamery, można zidentyfikować wizerunek osoby, a także numery identyfikacyjne, na przykład numer rejestracyjny pojazdu, który znajduje się na nagraniu.

Kto może korzystać z monitoringu wizyjnego? 

Korzystanie z monitoringu wizyjnego po wprowadzeniu RODO jest legalne, jednak konieczne są do tego odpowiednie przesłanki, które różnią się w zależności od tego, jaki podmiot chce stosować monitoring. Właśnie dlatego podmioty publiczne (albo prywatne, które realizują zadania publiczne) muszą się opierać na przepisach, które dopuszczają bądź nakazują taką formę wykonywania ich zdań. Dla przykładu zastosowanie monitoringu w szkole jest uzasadnione zapewnieniem bezpieczeństwa uczniów i pracowników oraz ochrony mienia (zgodnie z art. 108a Ustawy Prawo oświatowe). Jeśli natomiast chodzi o podmioty prywatne, to podstawę stanowi prawnie uzasadniony interes administratora, którym najczęściej jest ochrona osób oraz mienia.